05 okt
10:00

Online Promotie dhr. Yasushi Matsuyama

Promotor: prof.dr. C.P. van der Vleuten

Co-promotor: dr. J. Leppink, University of York, UK

Trefwoorden: medisch onderwijs, zelfregulerend leren, professionele identiteitsvorming, ‘teacher-centered learning’, cultuur

"Contextual attributes fostering self-regulated learning in a teacher-centered culture: learners’ professional identity formation is a trigger"

Klinische kennis verandert snel. Medische professionals moeten hun kennis gedurende hun hele werkende leven zelf op peil houden. "Zelfregulerend leren" is een belangrijke competentie geworden van medische professionals. Waarschijnlijk vanwege de ‘teacher-centered’ onderwijscultuur in Oost-Azië, met inbegrip van Japan waar dit onderzoek werd uitgevoerd, is passief en minder strategisch leren daar nog steeds aan de orde van de dag.

Het centrale thema van deze thesis is hoe de uitdaging van zelfregulerend leren door medische studenten in een ‘teacher-centered’ context kan worden aangepakt. Er is onderzoek gedaan naar contextuele attributen die zelfregulerend leren zouden kunnen bevorderen en op basis daarvan is een praktisch schema opgesteld om zelfregulerend leren op gang te brengen. 

De resultaten toonden aan dat leercontexten die ruimte boden aan het individu en zelfreflectie op basis van een concreet toekomstig zelfbeeld, zelfregulerende leervaardigheden bevorderen. "Professionele identiteitsvorming", gedefinieerd als het vormen van een representatie van het zelf, dat gefaseerd, door de tijd heen, de kenmerken, waarden en normen van het medisch beroep internaliseert, kan een centrale rol spelen bij het bevorderen van zelfregulerend leren in een ‘teacher-centered’ context.

Gefinancierd door JSPS Kakenhi en de ‘Japan Medical Education Foundation’