27 sep
10:00

On-Site Promotie mw. Anique E.N. Atherley

Promotores: Prof.dr. D.H.J.M. Dolmans, Prof.dr. W.C. Hu, Western Sydney University, Prof.dr. P.W. Teunissen

Co-promotor: Dr. I. Hegazi, Western Sydney University

Trefwoorden: transitie; klinische opleiding; sociale netwerken; identiteitsontwikkeling; proactief gedrag; smartphones

"Beyond the struggles: Using socialdevelopmental lenses on the transition to clinical training"

Dit proefschrift had tot doel het begrip te vergroten van hoe studenten navigeren door de overgang van klassikale training naar leren van patiënten in de klinische setting. We gebruikten concepten uit meerdere theorieën die betrekking hebben op hoe sociale contexten het leren op de een of andere manier beïnvloeden. We hebben vier empirische onderzoeken uitgevoerd, waarbij alle medische studenten betrokken waren, met behulp van scoping review-methodologie en kwalitatieve en gemengde methoden. We bieden de medische onderwijsgemeenschap inzicht in de overgangsperiode van preklinische naar klinische training. We ontdekten eerst dat de meeste auteurs in medisch onderwijsonderzoek een negatief discours gebruiken bij het beschrijven van de overgang naar klinische training. Daarnaast benaderen onderzoekers deze transitie vooral als een cognitief op te lossen probleem, met kennis- en vaardigheidssessies om studenten voor te bereiden op hun nieuwe rol. We ontdekten dat onderzoekers minder geneigd waren om rekening te houden met de sociale en ontwikkelingsaspecten die inherent zijn aan de navigatie door studenten van de verandering naar leren en werken met patiënten. We hebben vervolgens bewijs gevonden dat de overgang naar klinische training een emotionele periode is, met negatieve en positieve emoties die bijdragen aan de identiteitsvorming van studenten, proactiviteit met betrekking tot hun leren en ontwikkeling, en het creëren van sociale ondersteuningsnetwerken van de studenten. De overgang naar klinische training was zowel een bedreiging als een kans voor het leren en ontwikkelen van medische studenten, en de sociale context draagt ​​er aanzienlijk toe bij of bedreiging of kans prominenter is.

Klik hier voor de live stream.