28 jun
16:00

On-Site Promotie dhr. Bart Kleine Deters

Promotor: prof.dr. F. Coomans

Co-promotores: dr. Z. Nimeh, dr. G. Arosemena Solorzano, dr. K. Thomsson

Trefwoorden: Onderwijs, mensenrechten, meting, recht op onderwijs, kwantificering, index

"A Quantitative approach to the right to education: concept, measurement, and effects"

In dit proefschrift wordt getracht het recht op onderwijs te kwantificeren, waarbij recht wordt gedaan aan het juridische karakter ervan. Hiervoor is een recht op onderwijs-index ontwikkeld, die meet in hoeverre de onderwijswetgeving van een land in overeenstemming is met de minimale kernverplichtingen van het recht op onderwijs. Met behulp van deze index werd een nieuwe dataset gecreëerd van 45 staten in Sub-Sahara Afrika en Latijns-Amerika voor de periode 1990-2018. We ontdekten dat geen enkel land erin slaagde het recht op basisonderwijs volledig te beschermen. Deze ontdekking is een belangrijke kwalificatie voor het algemene succesverhaal van onderwijsontwikkeling, aangezien het gebrek aan wettelijke bescherming dergelijke ontwikkelingen kwetsbaar maakt voor plotselinge schokken – zoals COVID-19.

Het tweede deel van het proefschrift test de relatie tussen recht en uitkomsten. De index van het recht op onderwijs bleek positief samen te hangen met de inschrijvings- en voltooiingspercentages voor het basisonderwijs, zij het pas na een vertraging van zeven tot negen jaar.

Het proefschrift concludeert dat het bij meten van belang is hoe de verschillende afwegingen die inherent zijn aan kwantificering worden opgelost. Het is de vraag of dit proces niet teveel wegneemt van wat waardevol en effectief is aan het recht.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook