11 sep
12:00

On-Site Promotie mw. Sascha Meyer

Promotor: prof. dr. R.W.H.M. Ponds

Co-promotor: dr. J.F.M. de Jonghe

Trefwoorden: Ziekte van Alzheimer, milde cognitieve beperking, dementie, leren, geheugen, symptoomvaliditeit

"Visual Associative Learning in Alzheimer’s Disease and Performance Validity"

De in dit proefschrift beschreven onderzoeken zijn gericht op het functioneren van het episodisch geheugen langs de range van normale veroudering tot milde Alzheimer dementie en in hoeverre deze kennis bruikbaar is voor het detecteren van onderpresteren in verschillende groepen patiënten. De resultaten van de beschreven onderzoeken tonen aan dat het algemene idee dat de episodische geheugenstoornis van Alzheimerpatiënten wordt gekenmerkt door alleen maar gebrekkige consolidatie te beperkt is en dat dit uitgebreid zou moeten worden met onze bevindingen dat het type ophaalproces en type ondersteuning bij het ophalen van geleerde informatie ook de mate van de geheugenstoornis van Alzheimerpatiënten modereren. Deze kennis blijkt tevens bruikbaar om patiënten die onderpresteren te onderscheiden van patiënten met een geheugenstoornis.