24 jun
12:00

On-Site Promotie mw. Krystle A.P. Penders

Promotores: prof.dr. J.F.M. Metsemakers, prof.dr. S.P.J. van Alphen, VU Brussel/UvTilburg

Co-promotor: dr. I.G.P. Peeters

Trefwoorden: persoonlijkheidsstoornissen, ouderen, huisartsenpraktijk, Gerontologische Persoonlijkheidsstoornissen Schaal (GPS), validering, informanten

"Detecting personality disorders in older adults in general practice - The evaluation and validation of the Gerontological personality disorders scale"

Dit project was gericht op het herkennen van persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen in de huisartsenpraktijk. Hoewel naar schatting één op de acht zestigplussers in de algemene bevolking een persoonlijkheidsstoornis heeft, wordt deze invaliderende problematiek vaak niet als zodanig herkend. Deze ouderen vormen een uitdaging voor zorgprofessionals waaronder de huisarts die gezien zijn spilfunctie in de gezondheidszorg veelvuldig met hen in contact komt. Naast dat ouderen met persoonlijkheidspathologie een verhoogde zorgconsumptie hebben, is er geregeld sprake van (in)directe behandelafwijzing, non-compliance, minder effectieve interventies (voor andere aandoeningen) en een getroebleerde arts-patiënt relatie. Onderzoek toont aan dat er voor deze groep effectieve en haalbare behandelmogelijkheden zijn. De herkenning van persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen is echter complex. Naast factoren als agisme, atypische uitingsvormen en een hoog-complex klinisch beeld als gevolg van comorbide psychische en somatische aandoeningen, speelt ook het gebrek aan geschikte (diagnostische) instrumenten een belangrijke rol hierin. Derhalve werd in dit onderzoek de Gerontologische Persoonlijkheidsstoornissen Schaal (GPS), een kort en leeftijdsspecifiek instrument bestaande uit een zelf-rapportage en informanten versie,  geëvalueerd binnen de huisartsenpraktijk. Hierbij zijn aspecten zoals betrouwbaarheid, validiteit evenals praktische bruikbaarheid en acceptatie onderzocht. Het onderzoek werd volgens diverse methoden aangepakt, waaronder een literatuuronderzoek, cross-sectionele studies, en een mixed-methods studie.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.