22 jun
16:00

On-Site Promotie Derk Bransen

Promotor: Prof. Dr. E.W. Driessen

Co-promotores: Dr. M.J.B. Govaerts, Dr. D.M.A. Sluijsmans, Rotterdam University of Applied Sciences

Trefwoorden: coschappen, reguleren van leren, medisch onderwijs, netwerkperspectief

"A network perspective on regulation of workplace learning"

Van geneeskundestudenten in coschappen verwachten we dat zij hun leerprocessen en activiteiten zelf richting geven en reguleren. Het wordt echter steeds duidelijker dat het individu niet los gezien kan worden van zijn sociale omgeving, zo ook in de gezondheidszorg en de geneeskundeopleiding. Sterker nog, veel van het leren vindt plaats aan de hand van socialiseringsprocessen. In dit promotieonderzoek werd daarom onderzocht hoe geneeskundestudenten samen met anderen richting geven aan hun ontwikkeling tot arts en hoe ze leeractiviteiten en leerprocessen uitlijnen met hun ontwikkelwensen. We hebben de term ‘co-regulatienetwerken’ geopperd om het idee te vangen dat studenten zichzelf inbedden in een netwerk, specifiek ontworpen met het doel om ondersteuning te krijgen in het reguleren van hun ontwikkeling. Dit onderzoek laat zien dat studenten gedurende hun opleiding verschillende netwerken bouwen en mensen in hun netwerk doelgericht inzetten en met specifieke ontwikkelbehoeften. Dit onderzoek onderstreept daarmee het idee dat ook het reguleren van leren – naast leren zelf – een sociaal gestuurd proces is.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook