30 okt
12:00

On-Site Promotie mw. Corrie C.J. Urlings

Promotor: prof. dr. L. Borghans

Co-promotor: dr. K.M. Coppens

Trefwoorden: Vroegschoolse educatie, executieve functies, serious gaming, kleuter, spel, robot

"The Young Child’ s Cognition; Intervention and innovative measurement"

Het begrijpen en stimuleren van cognitieve vaardigheden van kleuters is erg belangrijk. Om dit te doen wordt veelal gebruik gemaakt van gestandaardiseerde testen. In dit proefschrift wordt onderzocht of men ook waardevolle gegevens kan verzamelen op een speelse manier door gebruik te maken van technologische ontwikkelingen. In een eerste studie in dit proefschrift werd gekeken naar de effectiviteit van een cognitieve interventie, namelijk vroegschoolse educatie. Er werd een positief verband gevonden tussen vroegschoolse educatie en toetsresultaten op school.

De rest van het proefschrift onderzoekt innovatieve manieren om specifieke cognitieve vaardigheden, namelijk executieve functies, te meten bij kleuters. Er werd gebruik gemaakt van een bestaande programmeerbare robot, de Bee-Bot, en er werd een ‘serious game’ ontwikkeld: Clever Maze. Clever Maze ziet eruit als een houten doolhof, maar kan gegevens verzamelen over hoe kleuters de doolhoven oplossen en hoe ze ermee spelen.  

Gefinancierd door Universiteit Maastricht: Human Enhancement and Learning (HEaL)

Lees ook