09 mrt
16:00

On-Site Promotie Madalena Barreto Torres de Mendonça Narciso

Promotores: Prof.dr. J.M. Smits, Prof.dr. G. van Dijck

Trefwoorden: EU-consumentenrecht, online reviews, informatieplichten, online platforms

"Reviewing the Information Paradigm - The role of online reviews in the regulation of information in EU consumer law"

Het EU-consumentenrecht legt veel informatieplichten op aan professionele partijen. Om aan deze verplichtingen te voldoen, verstrekken handelaren aanzienlijke hoeveelheden informatie aan consumenten die ze moeten lezen voordat ze een overeenkomst sluiten. Consumenten lezen deze informatie echter niet vaak en als ze dat wel doen, kunnen ze deze niet begrijpen of in een context plaatsen voor hun eigen behoeften. Om deze reden wordt het gebruik van precontractuele plichten om te informeren als een middel om consumenten te beschermen al lang bekritiseerd. Sommigen beweren zelfs dat consumenten geen precontractuele informatie willen. De toename van het belang van online reviews in de afgelopen jaren lijkt dit echter tegen te spreken. Consumenten raadplegen steeds vaker reviewsites als Booking.com, TripAdvisor of Amazon om te beslissen of ze wel of niet een contract afsluiten. Dit onderzoek onderzoekt ​​waarom consumenten online beoordelingen wel waarderen, maar lang verplichte openbaarmakingen negeren en hoe dergelijke inzichten kunnen worden gebruikt om de regulering van informatie op EU-niveau te verbeteren.

Klik hier voor de live stream.