22 feb
16:00

Online Promotie mw. Elisa Bindels

Promotores: prof. dr. S. Heeneman, prof. dr. M.J.M.H. Lombarts (UvA), prof. dr. A.J.J.A. Scherpbier

Trefwoorden: Professionele ontwikkeling en herregistratie van medisch specialisten, omgevingsfeedback, reflectie, positieve psychologie, coaching

"DOING WELL, GETTING BETTER; Facilitating physicians' reflection on their professional performance"

Van artsen wordt verwacht dat zij zich toeleggen op levenslang leren om de best mogelijke zorg te leveren en dat zij verantwoording afleggen over hun functioneren om het vertrouwen van patiënten te verdienen. Binnen dit kader van leren en verantwoorden is “reflectie op het eigen functioneren” een sleutelwoord. Om inzicht te verkrijgen in sterke en zwakke kanten en om het reflectieproces te ondersteunen verzamelen artsen feedback uit hun omgeving (collega’s, AIOS, ondersteunend personeel, management, patiënten). Reflectie laat zich echter niet in een keurslijf dwingen: als reflectieactiviteiten worden geformaliseerd en een verplichtend karakter krijgen kan dat de intrinsieke motivatie van artsen ondermijnen en kan reflectie verworden tot een “afvinkactiviteit”. De centrale vraag in dit proefschrift was dan ook: Hoe kunnen we reflectie zodanig faciliteren dat artsen worden ondersteund in hun levenslang leren? Hoe kunnen we invulling geven aan “een goed gesprek” en komen we van “vinken” naar “vonken”? Om aanknopingspunten te vinden voor het zinvol faciliteren van reflectie werd artsen ten eerste gevraagd hoe zij reflectieactiviteit in de dagelijkse praktijk ervoeren. Ten tweede werd voor een Nederlands academisch ziekenhuis een coachsysteem ontworpen en geïmplementeerd dat artsen in staat stelde én verantwoording af te leggen over hun functioneren, én op een zinvolle manier te werken aan hun professionele ontwikkeling. Tijdens een individueel gesprek met een daartoe getrainde arts of professionele coach stelden artsen een persoonlijk ontwikkelplan op waarvoor zij intrinsiek gemotiveerd waren. Ten derde werd onderzocht in hoeverre een groepsgesprek met collega’s met wie artsen dagelijks samenwerkten kon dienen als alternatief voor of aanvulling op individuele gesprekken. Ten slotte verschoof de focus van de individuele arts naar de vakgroep en werd er een feedbackinstrument ontwikkeld en getest om het groepsfunctioneren van artsen te evalueren.

Klik hier voor het volledige proefschrift.