14 mrt
10:00

On-Site Promotie Mariana Pimentel Tavares

Promotor: Prof. dr. L. Borghans

Co-promotor: Dr. R. Diris, Leiden University

Trefwoorden: Prestatietestscores, Vaardigheidsdiversiteit, Studentinspanning, Prestatiekloven

"The Magic Number - Economic Insights on Achievement Test Scores"

Prestatietestscores worden vaak gebruikt om de prestaties van leerlingen op scholen over de hele wereld te beoordelen. Beslissingen met betrekking tot schoolloopbanen zijn vaak gebaseerd op geaggregeerde testscores en cijfers. Deze worden ook gebruikt door bedrijven om sollicitanten te sorteren en door onderzoekers en beleidsmakers om de prestaties van landen te vergelijken. Onderwijs is de bouwsteen van menselijk kapitaal en is van groot belang voor de economische prestaties en groei van landen. Vaak worden er twee veronderstellingen gemaakt over de scores op prestatietests. Ten eerste worden gemiddelde testscores genomen als de beste maatstaf om de kennis van studenten en wat studenten op school hebben geleerd vast te leggen. Ten tweede weerspiegelen de prestatietestscores alleen cognitieve vaardigheden. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat dit een simplificatie is. Dit proefschrift vergroot het bewustzijn met betrekking tot deze aannames en draagt ​​verder bij aan de deconstructie ervan. Hoofdstuk II bestudeert de rol van diversiteit van vaardigheden in schoolresultaten, zoals trajectaanbeveling en leerlingprestaties. Hoofdstukken III en IV richten zich op de inspanningen van leerlingen en de impact ervan op de prestaties van leerlingen.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook