03 jul
10:00

Online Promotie mw. Jolande Li-Juan Jie

Promotor: prof.dr. A.J.H.M. Beurskens

Co-promotores: dr. S.M. Braun (Zuyd Hogeschool), dr. K. Meijer

Trefwoorden: revalidatie, leren van motorische vaardigheden, impliciet leren, gang, beroerte, Parkinson

"Different Explanation, less frustration? Making explicit whether implicit motor learning strategies are feasible and effective in neurological rehabilitation"

Fysiotherapeuten zijn dagelijks bezig om patiënten (bijv. na een beroerte) motorische vaardigheden aan te leren. Dit kan leiden tot uitdagende en complexe situaties. Het verbaal aanleren (i.e. de lerende stap-voor-stap instrueren hoe hij of zij een beweging moet uitvoeren) wordt ook wel expliciet leren genoemd. Er zijn ook echter ook andere leerstrategieën, zoals impliciet leren die mogelijk minder afhankelijk zijn van cognitieve functies van een patiënt.

Het hoofddoel van dit proefschrift was om verschillende impliciet motorische leerstrategieën voor het verbeteren van het lopen te ontwikkelen, toe te passen en de effectiviteit en hanteerbaarheid van één veelbelovende impliciete leerstrategie te vergelijken met expliciet motorisch leren. Daarnaast is er samen met gebruikers een nieuwe userinterface van een innovatieve technologie ontwikkeld die mensen kan ondersteunen tijdens het zelfstandig oefenen van het lopen.

Lees ook