08 mei
12:00

Online Promotie mw. Suzanne M. Thompson, MSc.

Promotor: prof.dr. R. de Vries

Co-promotores: dr. M.J. Nieuwenhuijze, Zuyd Hogeschool, prof. L. Kane-Low, University of Michigan, USA

Trefwoorden: zelfeffectiviteit, studentverloskundigen, fysiologische bevalling, evidence-based praktijk, professionele identiteit, samenwerking

“Increasing self-efficacy in student midwives for physiological childbirth: The design and development of a midwifery education initiative – the ESSENTIAL programme”

Het ondersteunen van fysiologische bevalling is een kerncompetentie van de verloskundige en een belangrijk onderdeel van de professionele verloskundige identiteit. Gemedicaliseerde geboorten, hiërarchische relaties en routinematige zorg zijn een uitdaging voor verloskundigen. Verloskundigen zullen in het geïntegreerde zorgmodel in Nederland moeten leren effectief samen te werken met andere kraamzorgprofessionals, zonder hun professionele identiteit te verliezen. De Rapid Prototyping-methodologie was gebruikt voor het ontwerpen en ontwikkelen van onderwijs om de zelfeffectiviteit van studenten te versterken. Focusgroepen gaven inzicht in onderwijsbehoeften en de gevalideerde Dutch Optimality Index leverde een evidence-base. Met verloskundigen is een prototypeprogramma ontworpen en dit in het derde jaar van de bacheloropleiding geïmplementeerd. Dit prototype, het ‘ESSENTIAL-programma’, was bedoeld om het vermogen van studenten om het bewijs krachtig en overtuigend te communiceren en om te reflecteren op hun eigen praktijken rond de bevalling. Het ESSENTIAL-programma laat veelbelovende resultaten zien. Er zijn hogere niveaus van zelfeffectiviteit gemeten, wat aangeeft dat studenten effectiever zijn in hun rol als voorstanders van fysiologische bevalling.

Lees ook