12 nov
14:00

On-Site Promotie Stephanie N.E. Meeuwissen

Promotores: Prof. dr. M.G.A. oude Egbrink, Prof. dr. W.H. Gijselaers

Co-promotor: Dr. H.A.P. Wolfhagen

Trefwoorden: teamleren, leiderschap, interdisciplinaire lerarenteams, onderwijs voor gezondheidszorgberoepen

"Team learning at work: Getting the best out of interdisciplinary teacher teams and leaders"

Dit proefschrift gaat over teamleren van artsen, biomedische en sociale wetenschappers in hun rol van docent. Het hoofddoel van dit proefschrift was om beter te begrijpen hoe interdisciplinaire docententeams samenwerken, wat de invloed daarvan is op het onderwijs, en hoe deze teams kunnen worden ondersteund. We hanteerden het concept ‘team leren’ als een lens om interdisciplinaire docententeams te bestuderen. We formuleerden teamleren als patronen die herkenbaar zijn in teaminteracties: delen (van kennis), co-constructie (op elkaars kennis voortbouwen) en constructief conflict (bediscussiëren van kennis, leidend tot overeenstemming). Met behulp van dit concept ontdekten we verschillende aanpakken onder docententeams. Ook vonden we dat onderwijskwaliteit verbeterde met teams die teamleren lieten zien. Daarnaast identificeerden we factoren op zowel individueel, team en organisatieniveau die van belang zijn voor teamleren. Hierna werd de focus verlegd naar een specifieke team factor: inclusief leiderschapsgedrag. Vervolgens beschreven we de ontwikkeling van een docentprofessionaliseringsprogramma om de identiteitsontwikkeling als inclusief leider te ondersteunen. Als laatste werd aandacht besteed aan de wijze waarop instellingen kunnen bijdragen aan succesvolle, interdisciplinaire docententeams. We concludeerden dat onderwijsinstellingen docententeams kunnen ondersteunen op het niveau van cultuur, structuur en functies. Samenvattend vraagt dit om meer aandacht voor leiderschap op organisatieniveau in hoger onderwijsinstellingen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.