09 okt
12:00

On-Site Promotie mw. Cécile A.J. Magnée

Promotores: prof.dr. I. Wolf, prof.dr. B. Golsteyn

Trefwoorden: gezinsstructuur, persoonlijkheidskenmerken, migrantenkinderen, onderwijsbeleid

"Playing the Hand you’re dealt; The effects of family structure on children’s personality and the effects of educational policy on educational outcomes of migrant children"

Het eerste deel van dit proefschrift onderzoekt welke invloed de gezinsstructuur op de persoonlijkheid heeft.  Het blijkt dat een grotere leeftijdskloof tussen broers en zussen leidt tot de ontwikkeling van meer negatieve persoonlijkheidskenmerken bij het tweede geboren kind. Voor zowel jongens als meisjes resulteert het hebben van een zus in de ontwikkeling van meer positieve persoonlijkheidskenmerken.

Het tweede deel van dit proefschrift onderzoekt twee Nederlandse beleidsmaatregelen in het basisschoolonderwijs en welke invloed ze hebben op de schoolresultaten van migrantenkinderen. Met de invoering van het nieuwe beleid, waarin kinderen de eindtoets afleggen nadat ze hun lerarenbeoordeling hebben ontvangen (vóór 2014 was dit andersom), verwachtten de beleidsmakers dat plaatsing in het middelbaar onderwijs beter zou aansluiten bij de capaciteiten van de kinderen. Vooral voor kinderen met een migratieachtergrond zou meer nadruk op de beoordeling van de leerkracht nuttig zijn, omdat zij door taalbarrières relatief lager scoren op de eindtoets. Uit de resultaten blijkt echter dat de invoering van het beleid niet de verwachte positieve resultaten voor migrantenkinderen heeft opgeleverd. En het plaatsen van vluchtelingenkinderen op gespecialiseerde scholen in leidt niet tot betere prestaties dan plaatsing op reguliere basisscholen.  

Gefinancierd met een beurs van de Graduate School of Business and Economics (GSBE) 

Lees ook