20 mrt
10:00

*GEANNULEERD* Promotie mw. Sanne Schreurs, MSc.

Promotores: prof.dr. M.G.A. oude Egbrink; prof.dr. J.A. Cleland, University of Aberdeen

Co-promotor: dr. K. Cleutjens

Trefwoorden: selectie, geneeskundeopleiding, validiteit

"Selection for Medical School; the quest for validity"

Omdat er veel meer aanmeldingen dan studieplaatsen zijn moeten geneeskundeopleidingen potentiële studenten afwijzen. Veel universiteiten worstelen met de vraag hoe ze een selectieprocedure kunnen ontwikkelen en uitvoeren die valide, voorspellend, betrouwbaar, eerlijk en kosteneffectief is.

In dit proefschrift werd een nieuwe selectie-aanpak onderzocht: het expliciet toepassen van ‘constructive alignment’, oftewel het in lijn brengen van de inhoud van de selectieprocedure met de einddoelen van de opleiding zoals beschreven in het raamplan artsopleiding; deze eindtermen zijn daartoe vertaald naar het niveau van selectie-kandidaten.

Het onderzoek in dit proefschrift toont aan dat deze aanpak leidt tot een procedure die voorspellend is voor studiesucces vanaf jaar 1 van de bachelor tot aan het eind van de master, van preklinische kennis en vaardigheden tot in de klinische praktijk. Bovendien is aangetoond dat de procedure meet wat hij zou moeten meten en kosteneffectief is ten opzichte van loting. Deze resultaten zouden in overweging genomen moeten worden bij de politieke besluitvorming omtrent de keuze tussen selectie of loting.