29 mrt
09:30

Online Promotie mw. Alexandra M.C. de Gendre

Promotores: Prof.dr. O. Marie, Prof.dr. R. van der Velden

Trefwoorden: onderwijseconomie, peer-effecten, vooringenomenheid van leraren, overtuigingen, ongelijkheid van kansen, onderwijsbeleid

"Behavioral Barriers To Success In Education"

Deze dissertatie onderzoekt de rol van aspiraties en overtuigingen in het verklaren van de onderwijsresultaten van kinderen, en onderzoekt hoe zij sociaaleconomische achterstand in het onderwijs kunnen verergeren. In hoofdstuk 1 wordt een gemakkelijk te implementeren methode voorgesteld om de omvang van aspirationele armoedevallen in een bepaalde populatie te schatten - een belangrijke grootheid die aangeeft in hoeverre de prestatieverschillen kunnen worden verkleind door de aspiraties te verhogen. - Hoofdstuk 2 toont aan dat alleen al onzekerheid over het beleid van studiefinanciering de prestatiekloof kan verdiepen bij aanvang van de middelbare school. Deze bevinding toont aan dat het verminderen van de onzekerheid over de studiefinanciering de toegang tot het hoger onderwijs kan verbeteren. - Hoofdstuk 3 toont aan dat beter presterende leeftijdsgenoten de testscores verbeteren en een hele reeks gedragsveranderingen bij kinderen en ouders teweegbrengen, maar dat deze gedragsveranderingen de effecten van leeftijdsgenoten op de testscores niet verklaren. - Hoofdstuk 4 laat zien dat leerkrachten afgaan op imperfecte signalen over de capaciteiten van kinderen, en systematisch vooringenomen verwachtingen vormen over hun potentieel, waardoor achterstanden op korte en lange termijn wordt versterkt. Deze studie suggereert echter ook dat de gevolgen van de vooringenomenheid van leerkrachten kunnen worden beperkt door toelatingsbeleid waarin de beoordelingen van leerkrachten weinig gewicht in de schaal leggen. In het algemeen toont dit proefschrift aan dat aspiraties en overtuigingen van leerlingen, ouders en leerkrachten van belang zijn voor het onderwijssucces van kinderen. Er wordt geconcludeerd dat onderwijsbeleid sociaaleconomische achterstand kan verminderen door de invloed ervan op aspiraties en overtuigingen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Lees ook