17 jun
16:30

On-Site Inauguratie Dr. Aggie Paulus

benoemd tot hoogleraar "Economie van Onderwijs en Zorg" in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences

Titel van de rede: "Bewust op weg naar doelmatigheid van zorg en onderwijs: elkaar beter leren kennen"

In deze oratie staat de groeiende behoefte aan doelmatigheid in zowel de zorgsector als de onderwijssector centraal. Deze behoefte hangt samen met de toenemende schaarste in beide sectoren. In de zorgsector heeft dit onder meer te maken met de stijgende vraag naar zorg, oplopende tekorten aan personeel en toenemende zorguitgaven. In de onderwijssector hangt dit onder meer samen met tekorten aan leraren en schoolleiders in met name het middelbaar onderwijs en oplopende studentenaantallen en toenemende werkdruk in het hoger onderwijs. In het onderwijs gericht op het opleiden van huidige en toekomstige zorgprofessionals hangt schaarste mede samen met de genoemde ontwikkelingen in de zorgsector.

Schaarste dwingt beleidsmakers en andere actoren in zorg en onderwijs steeds meer tot het maken van moeilijke maar noodzakelijke keuzes. Economen bestuderen schaarste en de daarmee samenhangende keuzes en benadrukken daarbij het belang van een doelmatige toedeling van schaarse middelen. Met de toenemende schaarste in beide sectoren, wordt een economische kijk op zorg en onderwijs dan ook steeds belangrijker.

Vanuit economisch oogpunt vergt het kunnen maken van keuzes onder meer informatie over wat verschillende interventies, innovaties of beleidsalternatieven in zorg en onderwijs kosten en opleveren en of daarmee doelmatigheidswinst valt te behalen. Om de juiste informatie te kunnen verschaffen vergt dit o.a. dat de intersectorale kostenimpact van zorg op onderwijs en andere sectoren meer inzichtelijk wordt gemaakt. Het vergt ook het nader in beeld brengen van de kosten, en waar mogelijk kosteneffectiviteit, van onderwijs gericht op huidige en toekomstige zorgprofessionals.

Daarnaast is het belangrijk om actoren bewust te maken van hun economische voetafdruk (bijvoorbeeld de impact die hun beslissingen kunnen hebben op de kosten van zorg of onderwijs) en van het belang van het gebruiken van economische informatie bij beslissingen. Onderwijs op het gebied van gezondheidseconomie aan huidige en toekomstige zorgprofessionals, richtlijnontwikkelaars en andere actoren in de zorg kan hierbij een essentiële rol spelen. Ditzelfde geldt voor onderwijs op het gebied van onderwijseconomie aan actoren betrokken bij beleid, management en uitvoering van onderwijs.

Klik hier voor de live stream.