Foreword

By  

Dutch people who went to Aachen to get their Covid-19 booster shot, or to spend a day shopping in Liège when all shops were closed in the Netherlands around Christmas. Thanks to the media coverage of these phenomena, the problems that occur in border regions when government policies are not aligned have been clearly visible in recent months. There are of course many other areas where the need for cross-border coordination may be less visible, but is at least as essential.

Think of our UM employees who live in Belgium and whose working from home due to corona can be financially disadvantageous. Also, the ambitions that the Netherlands and its neighbouring countries have for the energy transition in the years ahead, presents opportunities and challenges. Onshore wind farms are the way forward, but where do you put them without getting into a fight with the neighbours? And the images of the recent flooding caused by climate change are still vivid in Limburg. In order to successfully manage such flood crises, it is crucial to look beyond one's own sandbags.

In the Dutch coalition agreement for the coming years, as well as in the German "Koalitionsvertrag 2021", many issues can be found which do not stop at the border. In this newsletter, Otto Fricke, member of the German Bundestag, outlines his views on both documents and ITEM's border impact screening also lists all points of attention and starting points for the coming years. This analysis shows once again the great importance of good, cross-border multilevel governance. A great challenge, to which we at Maastricht University are happy to contribute, together with the new governor of Limburg, Emile Roemer.

Rianne Letschert
President Maastricht University

Voorwoord

Nederlanders die hun boosterprik tegen Covid-19 in Aken gingen halen, of een dagje gingen winkelen in Luik toen in Nederland alle winkels gesloten waren rond Kerstmis. Dankzij de media-aandacht voor deze fenomenen, was de afgelopen maanden duidelijk zichtbaar welke problemen in grensregio’s optreden als overheidsbeleid niet op elkaar afgestemd is. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer gebieden waarop de noodzaak tot grensoverschrijdende afstemming misschien minder zichtbaar, maar minstens zo wezenlijk is.

Denk aan onze UM-medewerkers die in België wonen en wier thuiswerk wegens corona financieel nadelig kan uitpakken. Maar ook de ambities die Nederland en haar buurlanden hebben voor de energietransitie de komende jaren, biedt kansen en uitdagingen. Energie van windmolenparken op land is de insteek, maar waar zet je die neer, zonder ruzie met de buren te krijgen? En de beelden van de recente wateroverlast ten gevolge van klimaatverandering staan ons in Limburg ook allemaal nog helder voor de geest. Voor het succesvol managen van dergelijke hoogwatercrises is het cruciaal verder te kijken dan de eigen zandzakken.

In het Nederlandse regeerakkoord voor de komende jaren, evenals in het Duitse ‘Koalitionsvertrag 2021’, zijn tal van zaken terug te vinden die niet ophouden aan de grens. In deze nieuwsbrief schetst Otto Fricke, lid van de Duitse Bondsdag, zijn kijk op beide documenten en in de grenseffectenscreening van ITEM staan alle aandachtspunten en aanknopingspunten voor de komende jaren ook nog eens op een rij. Uit deze analyse blijkt wederom het grote belang van een goede, grensoverschrijdende multilevel governance. Een mooie uitdaging, waaraan we als Universiteit Maastricht graag ons steentje bijdragen, samen met de nieuwe gouverneur van Limburg, Emile Roemer.

Rianne Letschert
President Maastricht University